Zelfopvoeding en zelfvertrouwen

 

Zelfopvoeding en zelfvertrouwen
In elk kind schuilt de drang tot leren. Een pure en positieve vorm van nieuwsgierigheid die ervoor zorgt dat een kind graag leert door ervaring. Zelf doen maakt ervaren, ervaring maakt dat je leert en dat het lukt. En als je het echt zelf kunt dan groeit je zelfvertrouwen. Je hebt geen ander nodig, je bent zelfstandig en onafhankelijk!

Zelfopvoeding en zelfvertrouwen

In elk kind schuilt de drang tot leren. Een pure en positieve vorm van nieuwsgierigheid die ervoor zorgt dat een kind graag leert door ervaring. Zelf doen maakt ervaren, ervaring maakt dat je leert en dat het lukt. En als je het echt zelf kunt dan groeit je zelfvertrouwen. Je hebt geen ander nodig, je bent zelfstandig en onafhankelijk! (De rode draad)

 

Een dag uit het leven van Ellen, hoofdbegeleidster van onze twee locaties in Houten 

06.45u: Mijn wekker gaat, dat betekent dat we eruit moeten. Eerst kleed ik mezelf aan en daarna zijn de kinderen aan de buurt. Mijn dochter hoort mij en mijn man al rommelen in de badkamer en komt uit haar bed. Als ik zelf klaar ben, help ik mijn kinderen met aankleden. Ik vind het belangrijk dat ze zoveel mogelijk zelf doen en stimuleer ze hierbij.

07.15u: Beneden maken we ontbijt voor de kinderen, mijn man maakt zijn brood klaar en ik het brood van dochterlief. Vandaag wil ze als 10uurtje graag een mandarijn, maar vertelt er wel bij dat ze het graag in stukjes wil, want anders heeft ze geen tijd meer om te eten. Dat doen we dan maar.

07.30u: De kinderen zwaaien naar papa die weg gaat naar zijn werk en wij zetten ons ontbijt voort. Inmiddels kan ik zelf ook ontbijten en zijn de tassen ingepakt.

08.15u: We moeten gaan opschieten anders komen we te laat op school. Wanneer we in de klas een boekje hebben gelezen krijg ik een kus en een dikke knuffel en zwaaien we naar elkaar. Ik breng vervolgens mijn zoontje naar mijn schoonouders, waar hij elke dinsdag naar toe gaat.

09.00u: Op mijn werk aangekomen zet ik de laptop aan en beantwoord ik mijn mail. Ik zie veel mails binnen komen over de peutergroep die we vanaf januari gaan overnemen. Er zijn nog een aantal vragen en die beantwoord ik. Ook zie ik al een aantal aanmeldingen, die ik meteen invoer.

11.15u: Samen met de locatiemanager, van de peutergroep die we gaan overnemen, sta ik ouders van de peutergroep te woord. Ze hebben vragen over hoe de overname eruit gaat zien, wat er voor ze gaat veranderen.

12.00u: Ik zit in de auto op weg naar Apeldoorn, waar ik een cursus middag heb met de andere hoofden. We krijgen een nieuw administratief systeem waar we vandaag uitleg over krijgen. Onderweg bel ik even naar de locatie om te vragen hoe het gaat. Ik vind het fijn om nauw contact te hebben met de begeleidsters en wil graag weten wat er speelt op de werkvloer.

17.00u: De cursus is afgelopen en ik ga op weg naar huis naar mijn kinderen, die nu beide bij mijn schoonouders zijn. Ook mijn nichtje en neefje zijn daar. We eten op dinsdagavond vaak mee, heerlijk als er voor je gekookt wordt. De kinderen vinden het ook fijn, gaan nog in bad bij opa en oma en dan gaan we met zijn allen weer naar huis.

20.30u: De kinderen liggen op bed en wij zitten gezellig op de bank, bespreken onze dag, kijken televisie en ontspannen.