Na een fijne eerste avond volgt een tweede en het is afwachten wie er van de groep opnieuw bij zullen zijn. Best spannend! Er zullen twee nieuwe meiden meedoen, zij konden de eerste avond niet. We vervolgen deze avond met het onderwerp ‘de voorbereide omgeving’, de eerste avond had ik afgesloten met een mooie spreuk daarover:
“…we must create an environment for the child wherein the child can carry out its experiments, an environment in which he finds the possibilities of carrying on his activities without being all the time chased away by adults. A sort of nursery world, a world made for the child. It is this which Montessori Schools aim at. There is a world of difference between the ordinary school where the idea is to teach the child, and ours where there is an environment of life for the child.”
(Montessori, Maria Lecture Book-Kodaikanal 1943 Lecture 6, pg. 37)
Om de omgeving goed voor te bereiden moet je natuurlijk wel kennis hebben over de ontwikkeling van grove en fijne motoriek en de taalontwikkeling. Met deze kennis kun je de materialen aanpassen aan datgene wat het kind in zijn gevoelige periodes nodig heeft. Dus zowel de ontwikkeing van bewegen alsook de taal nemen we in vogelvlucht door. Mijn doel is om zoveel mogelijk basiskennis door te geven zodat men eventueel daarna wat dieper op de materie in kan gaan. Op welke manier dan ook. We sluiten het tweede gedeelte van de avond af met belangrijke punten over het zelf maken van materiaal, wat zijn werkjes die in het teken staan van de oefening van het dagelijks leven en hoe presenteer je die aan het kind.
En dan gaan we aan de slag. Beide avonden heb ik een thema gegeven, voor de eerste avond was dat „Transform“. De weg die de volwassene gaat als hij kiest voor het begeleiden op de Montessori wijze. De tweede avond heeft als thema „Think Simple“. Want het is niet zo ingewikkeld allemaal, denk vanuit het kind en veel dingen zijn voor de hand liggend. En dat geldt ook voor het materiaal dat we gaan maken….. Vanuit Nederland bracht ik een aantal doosjes met tongspatels mee. Wat kun je daar veel mee doen! Puzzels maken, parenwerkjes, voelwerkjes, domino, en met stipjes van klitteband ook mooie vormen in elkaar zetten. De groep ging met veel enthousiasme aan de slag, echt geweldig om te zien!
Aan het einde van de avond had ik voor ieder nog de vraag: Wat neem je mee naar huis na deze twee avonden vol informatie?
Van de antwoorden werd ik een beetje verlegen, zo blij was ieder met deze opening naar meer kennis over de mooie Montessori visie. Het enthousiasme over mij als persoon. Voor mij eveneens erg inspirerend.